Anmeldelser Før den her, skrev vi om:

Jakob Med K præsenterer Beasts Vol. 1 (Anmeldelse)

Instrumentale bæster slippes løs!

Jakob Med K overskueliggjorde permanent dansk raphistorie, da han startede wiki-siden DHHU (Danske Hip Hop Udgivelser) tilbage i november 2007. Nu præsenterer han egen første udgivelse, nemlig instrumentalkompilationen Beasts, hvor han har samlet en masse danske producere og givet dem frie hænder til at slippe deres indre producerbæster løs.

Og sluppet løs bliver de. Der er de vilde bæster, de for vilde bæster, og så er der de lidt for tamme. Efter Ormens åbningsnummer ”Cirkus”, der minder meget om noget fra Balstyrkopladen, slipper Paulo et 4-delt monstrum af et bea(s)t løs. ”Nobody Beasts the Beasts” starter som et lækkert blues beat, der glider ind i et slut 80’er-agtigt B-boy beat, der så forvandler sig til et gameboy elektronisk skramle beat, som til slut udvikler sig til en erotisk beklædt 90’er-lydende produktion. Det skal høres, ja, for det er nogenlunde ligeså fedt, som det lyder besynderligt!

Længere nede på listen finder vi Steen Rock og hans ”Rhinestone Cyborg”, der har noget moderne western-tema over sig. Ganske strålende.

Upskiboo’s ”Strange Daylight” er næst, og her har vi et af kompilationens fineste eksempler på, hvor sprødt det simple beat kan lyde, når blot det er udført ordentligt. Trommerne brager af sted, imens samples og effekter blandes sammen og danner et suverænt beat.

Nogenlunde det samme kan faktisk siges om Stacks’s ”Some Things Don’t Stop”, der følger trop. En dyb basgang tilsat et mudret lydtapet og nogle jazz’ede trommer, og man har soundtracket til hiphopversionen af Twin Peaks – Super fedt!

Veteran Cosmic Rocker, der lagde et fantastisk album ud til gratis download sidste år, bidrager med den elektroniske ”Lundin”, der i langt højere grad minder om Trentemøller og Mike Sheridan, end egentlig hiphop. Det er vanvittigt godt!

Dialektens Chewbacca spæder til med denne skribents favorit skæring ”Today I’m Playin’”, der ganske simpelt er en pragtproduktion. Man forestiller sig Chewie selv og Nota Bene spytte linjer over det tunge beat, men som instrumental fungerer det også perfekt.

Kompilationen er dog ikke helt fejlfri. De fede tracks er talstærke, men enkelte numre kan ikke helt følge med. Damp, Spohr, Rasmus Møbius, Baba T og The Phobos Peepl formår ikke rigtigt at skabe noget ud over det sædvanlige, og ved siden af de før beskrevne beats, er de desværre hurtigt glemt. Beasts Vol. 1 holder dog et højt bundniveau, og kompilation er et udmærket eksempel på, hvor vigtige producere er, selvom der er plads til forbedring, til når Vol. 2 engang lander.

Selvfølgelig skal du, kære læser, hoppe ind på Jakobs hjemmeside, med det brillante navn www.jakobme.dk, og hente kompilationen. Den er gratis, og de tracks der er nævnt i anmeldelsen her, er alene grund nok til at downloade Beasts Vol. 1, så lad os glædes over livets små herligheder, som god hiphop, gratis musik og forårets første solstråler.

Værd at snakke om?

24 kommentarer

  • Lars Hash 24/3 2010 - 11:21

    I mangler seriøst en ny anmelder…

  • Steffen 24/3 2010 - 11:25

    @Lars Hash – er det fordi, at Jeppe står for stort set samtlige anmeldelser på rapgame.dk eller fordi du synes han er dårlig? For jeg synes da, han er blandt de absolut bedste danske hip hop anmeldere pt.

  • KLasch 24/3 2010 - 11:38

    Jeppe er en af de bedste danske anmeldere uden tvil. Modsat så mange andre sætter han sig ind i tingene uanset hvor kendt, semikendt eller ukendt kunstneren og pladen nu er.

  • Lars Hash 24/3 2010 - 11:47

    Lidt en blanding af begge dele… Jeg er uenig i mange af de ting han skriver og så synes jeg det farver hele siden forkert, at han er den eneste anmelder herinde. Tit virker selve karakteren heller ikke gennemtænkt i forhold til hvad der er givet til andre udgivelser, hvilket jeg synes bør være en af anmelderens fornemmeste opgaver at holde styr på. Jeg kan ikke se hvordan så mange undergrunds wackass´es kan få fire. Det vil sige de er på højde med f.eks gangstarr, bare for at tage et eksempel? (Nu anmelder vi jo kun dansk herinde…*gab*) okay.. Så giv nogen flere 3. Det er en flot nok karakter at få hvis f.eks clemens nye får et 5-tal. Men at baltasar kun skulle være en karakter under clemens, hvis da ikke clemens også får 4… Det er sgu liiige rodet nok til mig. Ya feel me?
    Denne her skive er et KLART 3 tal i min bog blandt andet… Endda vil jeg mene, ud fra hvad der bliver sagt i anmeldelsen, at den falder ind under forklaringen af jeres fine skala, som en 3´er… Men ja ja.. Fred være med det. Jeg hader også smagsdommere for den sags skyld, for hvem er de til at sidde og sige hvad jeg kan lide og hvem er de til at fortælle mig hvordan hiphop skal lyde.. og vice versa for den sags skyld… Så… Ja.. Få nogle flere anmeldere, for at kalde Jeppe en af de bedste anmeldere i Dansk hiphop, sandt eller ej, siger, ligegyldigt hvad end, lidt om tilstandene.

  • Ken1Crack 24/3 2010 - 13:27

    Jeg syntes da også det er lidt trist at der næsten kun er en anmelder her.. men ud over at Jeppe nok er en smule for venlig med stjernerne nnogle gange, så syntes jeg nu han gør det helt fint..

    men Lars, hvis du vil ha anmeldelser der afspejler din egen mening, hvorfor skriver du dem så ikke selv? ;)

    hvordan kan du blande Clemens kommende album ind i det?? du kan da ikke vide om det er sygt skod når det ikke er kommet? Ja, clemens er bedre end baltasar (efter min mening) men man anmelder vel det enkelte album og ikke bare rapperen?

    og hvordan kan du blande Gang Starr ind i det? er de blevet anmeldt her? du kan da ikke forvente at Rapgame´s karakterer er tilpasset hvad det nu er for en random side du har tjekket en Gang Starr anmeldelse på?

    “Jeg hader også smagsdommere for den sags skyld, for hvem er de til at sidde og sige hvad jeg kan lide og hvem er de til at fortælle mig hvordan hiphop skal lyde” – Ja du kommer da ud med noget had :) men hvis du syntes anmeldelser er noget lort, hvorfor bruger du så så lang tid på dem?

    desuden er dette stadig ikke en hiphop side..

  • Lars Hash 24/3 2010 - 13:48

    Hvis nu du bare læste hvad der stod, istedet for at skille det hele ad ogspille kong gulerod, ville du måske kunne forstå hvad jeg efterlyste kenneth…

  • Ken1Crack 24/3 2010 - 13:50

    jeg læste hvad der stod og kritiserede det jeg syntes var forkert ;)

  • Lars Hash 24/3 2010 - 13:52

    Ok. :)

  • Lars Hash 24/3 2010 - 13:55

    Er det så en rap side??
    Klaphat

  • Lasse 24/3 2010 - 14:17

    Jeg synes iøvrigt Rewolmers track er super dope.

  • Soa 24/3 2010 - 14:57

    Lars Hash ->

    “RapGame.dk er et nyhedssite om urban kultur, med dansk rap i fokus” .. Klaphat

  • Lars Hash 24/3 2010 - 15:30

    SOA – Hahahahaha…
    Urban kultur med dansk rap i fokus.

  • JakobMe.dK 24/3 2010 - 18:25

    Tak til Rap-Game og Jeppe for en fed anmeldelse.
    Tak til Lars Hash for en anmeldelse af Rap-Game og Jeppe hehe ;)

  • DoneDidIt 27/3 2010 - 13:25

    Synes sgu også Jeppe er en af de mest kompetente anmeldere i Dansk Rap pt., til at starte med, er hans anmeldelser altid velformulerede og argumenterende for karakteren. Samtidigt virker det også til, at han virkelig sætter sig ind i i tingene.
    Og gør det samtidigt både sjovt og spændende at læse om. Han anmelder jo også for DUBCNN, hvor det er ene udgivelser der ikke er med på siden.

    Nu har jeg godt nok ikke hørt “Jakob med K” pladen endnu.
    Men selvom han har givet en del 4 taller ud på det seneste, synes jeg man bør tage i betragtning, at der egentligt er kommet en dansk rap ud af højere kvalitet her på det seneste.
    Personligt ser jeg mig ikke uenig i karakteren 4, til både MC-Natets, Kazpa G, Fosta og Pede B, da der de i tilfælde virkelig ER tale om kvalitets udgivelser med adskillige lyspunkter. At de så kommer ud lige i røven på hinanden og den samme anmelder står for dem, kan måske godt få hans valg af karakterer til at virke lidt ensformig eller overengageret, men faktum er, at der bare simpelthen bare kom en masse gennemarbejdet dansk rap ud samtidigt i starten af året.

    Personligt ser jeg nu også mig selv uenig i den anmeldelse som andre nævner – altså Balthasar, den udgivelse havde MAX fortjent 3 i min bog, men om ikke andet skal man huske på, at Jeppe også skriver, at han faktisk ville have givet den 3, og at den sidste stjerne primært er i håbet om at forbedre potentialet.
    Derfor synes jeg også det er vigtigt man LÆSER selve anmeldelsen, da det ofte er de finere nuancer der redegøres for her, og man ikke bare kun ser på selve tallet i karakteren.

    Men udover Balthasar anmeldelsen, som måske kunne bringe Jeppes kredibilitet med 4 tallene lidt i ubalance, skal man også huske på, at Jeppe har uddelt flere 2 taller herinde. Til Både f.eks. MC Meller, Patrick B, Hipp Hopp Tidd, De 10 skud, Paulo & DJ Carsten, Taur, og Brick Note.

    Samt 3 taller til f.eks. Spharen, Joe True, Hennesy, Novo Mondus og Jonas.
    Samtidigt skal de forskellige DUBCNN anmeldelser heller ikke glemmes.
    Og så var der jo f.eks. også et 1 tal til Niels Spohr, og et nul (!), til Anna David…

    Så at sige, at Jeppe bare konsekvent giver alt dansk undergrunds rap karrakteren 4, er sgu ret dårlig stil, eftersom han har en bred vifte af forskellige karakterer bag sig. Som sagt kom der bare en masse gode udgivelser ud lige i træk i starten af året.
    Men for mig at se, virker det nu ikke til at Jeppe er det mindste bange for at sige sin mening og give hverken gode eller dårlige karakterer, når han føler for det.
    Samtidigt skal man frem for alt huske på, at der jo med en anmeldelse i sidste ende, altid er tale om en personlig og subjektiv holdning.

    Synes Jeppe laver et fedt stykke arbejde for den danske hiphop kultur, hans anmeldelser er gennemarbejdede og spændende læsning, og han fortjener respekt for sine bidrag til kulturen.

  • Jeppe 27/3 2010 - 15:27

    ^^ tak!!

  • JakobMe.dK 27/3 2010 - 16:25

    er enig med donedidit

  • Sean 29/3 2010 - 13:02

    Yo Folkens! en ting som jeg virkelig har tænkt på med hensyn til anmeldelser….er at WHO DA FUCK er det der sidder og anmelder! Jeg mener der er så mange der sidder bag skærmen uden egentlig at have nogle credentials indenfor Hip-Hop og det syntes jeg er lidt foruroligende. For hvem ved om anmelderen er en 17 årig gymnasie elev der aldrig har været til et Hip-Hop jam før eller som kun har sit konfirmations anlæg til at høre musik på!??? ya feel? Mener bare…………………

    Syntes det stened hvis ikke der som PTAS ligsom er worked på en eller anden front med Hip-Hop før man bare får så meget ansvar!

    - Ikke noget ondt pm Jeppe, selvom jeg godt nok sjældent er enig i hans anmeldelser! Men jeg er sjældent enig i nogens anmeldelser!

  • Jeppe 29/3 2010 - 18:05

    Det samme kan man vel med rette sige om dem, der sidder og kommenterer anmeldernes anmeldelser, ya feel?

    Så længe man tager tingene alvorligt, dedikerer og engagerer sig 100% i sit ansvar, så kan jeg ikke se hvordan alder og street cred – eller mangel af samme – skulle spille en rolle…?

    Jeppe

  • Christen Hansen 29/3 2010 - 22:27

    @ sean – Hvordan er det lige at PTAS har oparbejdet den her street cred?
    Jo, ser du det har han gjort ved at være aktiv og ved at deltage i debatten og det er lige præcis hvad Jeppe gør lige nu.
    Så lad dog manden gøre hans arbejde, i stedet for at brokke dig og hvis du mener at anmeldelserne er dårlige, så synes jeg at du skal lave dine egne, Mr. KnowItAll.

  • Sean 1/4 2010 - 00:45

    @Jeppe Word 100% hvis man tager tingene alvorligt og dermed viser en hvis indsigt og intellektualitet i det man skriver og syntes derimod at rigtig mange anmeldere ikke har denne evne. Jeg syntes endda at du mangler dn nogle gange….Men hey ikke et ondt ord om dig, nu jeg bare ærlig i forhold til om jeg er enig i visse tilfælde. Du har selv skrevet pæne ord om mig, og det er jeg da taknemmelig for! Det kan være at jeg formulerede mig forkert i første post, men håber du forstår mig nu!

    PS. En anmelder kræver en form for professionalisme??
    Men må almindelige mennesker ikke anmelde anmelderen??? Det jo i teorien bare en random dude som giver sin mening til kende, og sådan opfatter ikke en anmelder.

    @Christen Hansen…..
    Klart, jeg skriver om en ting jeg har undret mig over og prøver at lægge op til debat! Du skriver åbenbart for at belære mig om dit og dat!

    “Jo, ser du det har han gjort ved at være aktiv og ved at deltage i debatten og det er lige præcis hvad Jeppe gør lige nu.”

    Og det føler du vel også at du gør lige nu????
    At du kalder mig “Mr. KnowItAll”efter du lige har haft et surt optød omkirng hva jeg skal fatte og jeg ved ikke hvad, syntes jeg er til grin. Hvem er DU? og hvad har DU gjort for Hip-Hop Christen Hansen????????? Som jeg også skrev i min første post

    “- Ikke noget ondt pm Jeppe, selvom jeg godt nok sjældent er enig i hans anmeldelser! Men jeg er sjældent enig i nogens anmeldelser!”

    Så essensen i din post om jeg skal pakke sammen eller skrive mine egne anmeldelser i stedet for at HATE??? falder fuldstændig fra hinanden….

    Sean Gress
    - Inspired
    - Pushing People
    - Submental Records
    - Sound Escape
    - Greenshadesmusic
    - Vocal Lounge

    Christen Hansen – ?????

  • Christen Hansen 1/4 2010 - 14:52

    @ Sean
    Jeg har intet behov for at måle tissemænd eller bevise mine argumenters autoritet, men tillykke med din størrelse og dit engagement.

    Det er virkelig mærkeligt i mine øjne at du mener at du er berettiget til at diktere hvad andres hodninger og om de må ytre dem.
    Desuden synes jeg at du lægger rimelig mange ord i munden på mig, for jeg prøver ikke at belærer nogen om noget -tværtimod er jeg modstander af at folk som dig tror at de skal belærer folk om hva de kan og må.

    De hersens ortodokse hiphop-holdniger hænger mig langt ud af halsen og derfor er jeg glad for et site som dette, der ikke lader sig begrænse af normerne i kulturen.

    Big up til Jeppe – den mest aktive anmelder i dansk hiphop ever!

  • Sean 1/4 2010 - 16:33

    @Christen

    “@ sean – Hvordan er det lige at PTAS har oparbejdet den her street cred?
    Jo, ser du det har han gjort ved at være aktiv og ved at deltage i debatten og det er lige præcis hvad Jeppe gør lige nu.
    Så lad dog manden gøre hans arbejde, i stedet for at brokke dig og hvis du mener at anmeldelserne er dårlige, så synes jeg at du skal lave dine egne, Mr. KnowItAll.”

    - Du vil ikke måle tissemænd – Hvorfor hiver du så målebåndet frem?

    - Jeg prøver ikke at dikterer noget som helst og aner ikke hvor du får det fra?

    - hvornår blev det at undre sig over noget og spørge ind til folks mening – ortodokse Hip-Hop-holdninger?

    Vi prøver igen….
    “@ sean – Hvordan er det lige at PTAS har oparbejdet den her street cred?
    Jo, ser du det har han gjort ved at være aktiv og ved at deltage i debatten og det er lige præcis hvad Jeppe gør lige nu.
    Så lad dog manden gøre hans arbejde, i stedet for at brokke dig og hvis du mener at anmeldelserne er dårlige, så synes jeg at du skal lave dine egne, Mr. KnowItAll.”
    – disse linier ville jeg da kalde “belærende” og “nedladende” og FØLER også de er det.

    - Og hvilke ord er det så jeg lægger i munden på dig udover dem som jeg copypaster?

    “tværtimod er jeg modstander af at folk som dig tror at de skal belærer folk om hva de kan og må”
    - hvor i alverden gør jeg det henne?

    Jeg føler mig engageret og aktiv og ikke specielt stor men migselv.

    - Hvordan har DU det med digselv?

  • Christen Hansen 2/4 2010 - 10:51

    du lægger ord i munden på mig her:
    Så essensen i din post om jeg skal pakke sammen
    - Det har jeg aldrig sagt.

    Du måler tissemænd her:
    Sean Gress
    - Inspired
    - Pushing People
    - Submental Records
    - Sound Escape
    - Greenshadesmusic
    - Vocal Lounge
    og det gider jeg simpelthen ikke

    udover det har jeg jeg dejlig påskeferie, det var sødt af dig at spørge ind.
    Go’ påske.

  • Sean 2/4 2010 - 13:53

    Du sjov

Skriv en kommentar Hvis du har en Gravatar tilknyttet din email, viser vi billedet.

Don't hate — congratulate! Vi vil helst ikke slette kommentarer, så hold det venligst konstruktivt og tilføj noget værdi. Tak.